Ugrás a tartalomra
03_Debreceni_Csokonai Színház_H13_színházterem 2.jpg

NEMZETI SZÍNHÁZ ÚJ MEGKÖZELÍTÉSBEN


Csokonai Nemzeti Színház belső rekonstrukciója, Debrecen

2019 / Belsőépítészet

Belsőépítész: 
Csavarga Rózsa, Török Szabolcs Bence
Munkatárs: 
Szőcs Norbert, Khaut Nikolett
Generáltervező: 
ARCHICO
Építész: 
Kovács Péter, Tisza András

Koncepció

A terv a műemléki szempontok mentén halad, úgy, hogy átlátható, optimalizált használati, közönségforgalmi, tájékoztatási igényeknek is megfeleljen. A belsőépítészeti koncepcióterv figyelembe veszi megoldásaiban a kornak megfelelő gépészeti, fénytervezési, akusztikai technikákat. A hangulat, amely jellemző a klasszikus operaházi, színházi arculatra az anyagok és a színek használatával megmarad, megfelelve a  tűzvédelmi előírásoknak is. A helyi tradíciók és a nemzeti színházi minőség megjelenítése kiemelt belsőépítészeti szándék a belső terek rekonstrukciós áttervezésében.

Az előtér és az előcsarnok

A bejárati zóna az árkád keret nélküli üvegezésével kibővült. Innen, mint egy szélfogóból az előcsarnokba érkezve, tágas, magas, fénnyel teli várakozó előtérbe kerül a színházi látogató közönség. Belsőépítészeti koncepció lényege az elegáns megérkezés, az eredeti építészeti tér megtisztítása a lépcső áthelyezésével és a puritán anyaghasználat alkalmazásával. A fénytervezéssel egyszerre kortalan, ünnepélyes hangulatot, de a változtatható fényhatásokkal modern színházi effektusokat is lehet varázsolni. Az előtér és az előcsarnok azonos fehér-beige színű nagytáblás mészkő burkolatú.

Lépcső és a pihenő, A padlóval azonos mészkő járólap és homloklap, festett fém homloklappal. A széles pihenőszint a homlokzati lábazat magasságával azonos, ezért belülről a padlóig lemenő üvegfalon keresztül a külső környezet élvezhető.

Mellvéd és korlát: A két oldalról felvezető lépcső és a galéria azonos megoldású, vagyis átlátszó biztonsági üveg mellvéddel, a betonszerkezetek hátulról festett fehér üveg takarással egységes látványt biztosítanak.

A fémszerkezetek: kapaszkodó korlát, lábazati idomok antikolt patinázott vörösréz felülettel, filigrán keresztmetszetekkel modern, rejtett fénymegoldásokkal stílustól független arculatot adnak, kiemelve az építészeti téri konstrukciót 

 

Galéria alatti előcsarnok

A galéria alatt, még az előcsarnok részeként 2 oldalt a pénztárak és egy kis földszinti büfé szimmetrikusan, egymással szemben helyezkednek el. A két oldalra kiszolgáló pultok homloklapja nagyméretű fekete gránit kőlap, a könyöklővel gérvágással azonosan készítve. A zárhatóságot filigrán üveg lengőajtó biztosítja. Mindkét pult lábazatánál LED-világítás fut végig. A pultok fedlapja kemény kompaktlemez, az alsó beépített bútorok funkció szerinti egyedi gyártásúak, biztonsági pénztárfiókkal és számlázógéppel, informatikai csatlakozással kiépítve. A pénztár az utca felöl is megközelíthető, külső jegyeladás lehetősége céljából.

Az előcsarnok centrumában a galéria alatt, a nézőtér íves falán nagyméretű LEDfal ad tájékoztatást az előadásokról már a belépés pillanatában.

Tervezési koncepciónkban nagy hangsúlyt fektetünk a fix és a változtatható információs és reklám felületekre. A színházi szereplők és események élő kapcsolata a nézőkkel modern interaktív technikákkal megvalósítható módon külön programegyeztetést igényel.

A galéria alatti nyomott tér mennyezete sötétre van festve, hogy a nézőtér íves falát kiemelve, a fényekkel irányítva vezessen a folyosókra, a lifthez és a ruhatári pultokhoz.

 

Ruhatár a bejárati szinten

A két oldalra kiszolgáló pultokhoz pár lépcső vezet, melynek anyaga az előcsarnok burkolataival, részletmegoldásaival azonos. A pultok anyaga az előtéri pultokkal azonos fekete gránit kőlap. A ruhatár két tükörborítású végfala a belső fal sötét padlizsán színének kontrasztjával módosítja a nyomott, valódi térérzetet.

 

A lift

A liftajtó, mint a többi beltéri ajtó is kőkáva kerettel készül, két oldalt függőleges rejtett LED világítással. A liftkabin belül tükörrel és hátulján festett üveggel van burkolva. Korszerű megoldású információs táblával, hangbemondással mozgássérültek számára is lehetővé teszi a nézőtérre bejutást

 

A galéria

A fehér előcsarnok felé nyitott galéria színhangulata világosból, a sötét padlizsán meleg színvilágává változik. A galéria és a folyosók anyag és színhasználata a nézőtéri hangulattal egyezik meg. A színházba, a spirituális események színterébe az íves folyosókról kétfelől lehet bejutni. Az emeletekre felvezető lépcsők szőnyegborítása a folyosók padlóburkolatával azonos, szintén padlizsán színű, kevert gyapjú és műszál alapanyagú. A galéria centrumában, a fülkében Csokonai mellszobor van, kis acél konzolon. A két másik fülkét is szobrok vagy padlóvázás virágcsokrok számára, illetve interaktív touch-panel állványok elhelyezésére lehet felhasználni.

 

A folyosók

A kis belmagasságú nyomott folyosói tereket az árnyékhatások elkerülése miatt sötét tónusú, meleg színű padlizsán színű alcantare burkolattal látjuk el, süllyesztett lábazattal, hangelnyelő kialakítással. A folyosók külső oldalfalát fekete-fehér szinész portrékkal díszítjük, melyek cserélhető megoldását a fal és mennyezet találkozásánál végigfutó képrögzítő sínnel lehet megoldani. A sötétre festett mennyezeten elhelyezett irányítható képvilágítók és a padlóhoz közeli falba süllyesztett ledvilágítók vezetik a fénnyel a nézőket. A folyosókon a liftnél alkalmazott vertikális fénymegoldás ritmusa tájékoztatja a nézőket a színháztermi bejáratokról.

A büfé

A hagyományok szerint a műsorszünetben a találkozók színtere a nagy színházi büfé, a hozzá tartozó terasszal. A nagy belmagasságú tér stílusát az eredeti mennyezet színes, kazettás festése és az óriási terasz ajtók határozzák meg. A padló nagytáblás nemeskő burkolata és a  hosszában  végigfutó büfépult nemeskő homlokfala, üveg-tükör hátsó pulttal és polcos hátfallal klasszikus belsőépítészeti megoldás. A terem berendezését a végfalakon beépített  kanapék, a mobíliákkal a kis asztalokkal és állópultokkal tervezzük meg.

 

A nézőtér

A padozat lépcsőzetes, gőzölt akácból és karzaton sötét színű szőnyegpadlóval van burkolva, az igények egyeztetése alapján kiválasztva. Az eredeti galéria mellvédek díszítését eredeti módon fehér, ornamentikával, minimális arany festéssel állítanánk helyre, az oszlopok megszüntetésével. Ezek láthatóságot zavaró voltát a nézők igazolták. 

Az íves széksorok és a galéria páholyszékei azonos magas minőségű, padlizsán színű bársonnyal vannak kárpitozva, a falakon azonos homogén színű, Alcantare hatású akusztikus burkolat van.

A székek felnyíló üléslapja mikroperforációval ellátott akusztikus lemezből készül. A székek alatt vagy székekben vezetett szellőzőrendszeren keresztül biztosítható a friss levegő utánpótlása. Az egyedi székmegoldás a helyszíni adottságokhoz, a lépcsőzetes kialakításhoz készítendő.

A nézőtér műemléki hangulatát meghatározza a mennyezeti gipszstukkós díszítés, a csillárral és a festett íves kazettákkal. A hangulati jellemző karakterű elemek megtartásával olyan megoldást kell kidolgozni, amely egyúttal megfelel a korszerű világítási és akusztikai igényeknek is.